סיטיפס תחבורה ציבורית

בשלהי 2011, חל שינוי מהותי בתחום התחבורה הציבורית בישראל. בתקופה זו, החלה לפעול בירושלים הרכבת הקלה, המתופעלת על ידי קבוצת סיטיפס. מאז ועד היום, זוכה היא להצלחה נאה ביותר, שעה שמספר הנוסעים המשוער שלה עומד על כ-130,000 מדי יום.

ההקמה של סיטיפס

ב-1995, כאשר אהוד אולמטרט עמד בראש עיריית ירושלים, נהגתה תוכנית האב הראשונית להפעלת רכבת קלה בעיר. תכנית זו אושרה ב-1998, וכעבור שנתיים החלו גם עבודות התשתית. הייעוד היה לסיים אותן עד שנת 2006. אולם, מסיבות אלה ואחרות, התארכו עבודות אלה, כך שהרכבת יצאה לדרך רק בקיץ 2011, בדמותו של הקו האדום.

את כל התכנון, ההקמה, התפעול והתחזוק מבצעת, מאז ועד היום, קבוצת סיטיפס, שזכתה במרכז. קבוצה זו מורכבת ממספר חברות, ומבוססת על שלושה משקיעים עיקריים: הראל השקעות בביטוח, אשטרום נכסים וקרן תשתיות ישראל. המפעילה של המערכת בפועל היא חברת Veolia Transportation ("קונקס"), חברה צרפתית הנחשבת לגדולה בתחום התחבורה הציבורית בעולם. הבקרה נעשית במרכז התפעול של סיטיפס, הכולל חדרי ניהול, סדנאות ובתי מלאכה לטיפולים, מחסני חלפים, משטחי ניקוי וכן הלאה.

סיטיפס כיום

הרכבת הקלה בירושלים נחשבת, מטבע הדברים, למיזם היחיד מסוג זה בישראל כיום. מערך זה מבוסס על 23 רכבות, בכל אחת מהן שתי קרונות (אורך- 32.52 מטרים, רוחב – 2.65 מטרים). הרכבת מסוגלת להכיל בתוכה כ-500 נוסעים, כלומר, קיבולת של עשרה אוטובוסים נפרדים.

הסיבה לתפוסה הגבוהה של הרכבת ביחס לגודלה נובעת מכך שמרבית השטח בה מיועד לעמידת נוסעים, פועל יוצא של הנסיעות הקצרות שנהוג לעשות באמצעותה. בכל רכבת, יש 112 מקומות ישיבה בלבד. ואגב, במרוצת השנים נשמעו ביקורות רבות על הצפיפות ברכבת.

מסלולי הרכבת הקלה

נכון להיום, מופעל קו רכבת אחד של סיטיפס, הוא הקו האדום. קו זה נועד לעבור בין כמה מהאתרים החשובים ביותר בעיר, וכן להשתלב עם מערך האוטובוסים של בירת ישראל.

תחילתו של המסלול היא בהר הרצל. משם, הוא עובר דרך שדרות הרצל, ומגיע לתחנה המרכזית דרך גשר המיתרים. ההמשך שלו הוא למדרחוב יפו, העורק המרכזי של ירושלים, ומשם לכיכר ספרא. התחנות הבאות שלו הן לאורך חומות העיר העתיקה, כאשר עצירה מרכזית היא בסמוך לשער שכם. משם, עוברת הרכבת הקלה דרך כביש 1 לכיוונן של הגבעה הצרפתית ושועפאט. סיום המסלול הוא בשכונת פסגת זאב. משך המסלול כולו עומד על כחמישים דקות.

מבחינת תדירות, הרי שזו משתנה לאורך היום. החלוקה הבסיסית היא בין שעות השיא לשעות השפל: שעות השיא הן בין 7:00 ל-9:00 בבוקר, כמו גם 15:00 עד 16:30 אחר הצהריים. בהן, תדירות הרכבת מגיעה עד לאחת לחמש דקות. הרכבת הראשונה מדי יום יוצאת בחמש חצי בבוקר, והאחרונה – מעט לפני חצות.

תעריפים והנחות

חשוב מאד להדגיש כי בניגוד לאוטובוסים, שימוש ברכבת הקלה בירושלים מצריך רכישה מראש של כרטיס הנסיעה: לא ניתן לרכוש כרטיסים על גבי הקרונות עצמם. אלה שמצליחים ברכישה, יכולים להשתמש באופן חופשי ברכבת הקלה ובאוטובוסים של אגד, הנמצאים בעיר, למשך שעה וחצי.

הרכבת הקלה בירושלים מבוססת על כרטיסי רב קו חכמים, אשר כל נוסע נדרש להנפיק באופן אישי. ניתן לבחור בין נסיעה בודדת (במחיר זהה לזה של אוטובוס), כרטיסיות בנות 10, 15 ו-20 נסיעות וכן כרטיס חופשי חודשי. יש לציין כי כרטיסי הנייר משמשים אך ורק לנסיעה בודדת.

פרטי יצירת קשר

כתובת משרדים ראשיים: רחוב יפו 97, ירושלים.

סיטיפס ירושלים – freeindex

מוקד שירות לקוחות: 073-2100601 או 3686*.

שעות פעילות: ימים א'-ה', 7:00-19:00.

יום ו', 7:00-12:00

דילוג לתוכן